TS Visuals heeft de nieuwe naam Visual Impact. Lees het nieuwsbericht.

Plafond Markthal Rotterdam

Visuele akoustische prints voor de Markthal Rotterdam - Visual Impact

Opdrachtgever

Provast projectontwikkeling

Architect

Winy Maas, MVRDV

Ontwerp

Arno Coenen en Iris Roskam: strategisch concept - Mothership

Printtechniek

Sublimatie

Materiaal

HD Metal Acoustic

Locatie

Laurenskwartier – Centrum Rotterdam

De ‘Sixtijnse Kapel van Rotterdam’. Een icoon voor de stad. Markthal Rotterdam is een spectaculair ontwerp van architect Winy Maas van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV.

Het gebouw bevat aan weerszijden twee veertig meter hoge bogen uitgevoerd in natuursteen met ramen. Boven de markthalvloer zijn tien verdiepingen met ruim tweehonderd appartementen. Onder de vloer bevindt zich een supermarkt met twaalfhonderd parkeerplaatsen. De glazen kopgevels ruiten zijn op spectaculaire wijze opgespannen tussen stalen kabels. Het plafond van de Markthal is het grootste kunstwerk ter wereld. Het heet ‘The Horn of Plenty’ en het beslaat ruim 11.000 m². Het artwork bestaat naast uitvergrote afbeeldingen van producten die in de Markthal te koop zijn ook uit impressies van de naastgelegen Laurenskerk.

Wij kijken met veel voldoening terug op dit buitengewone visuele project dat wereldwijde bekendheid en internationale erkenning verwierf. Dit akoestische meesterwerk wordt door vakgenoten en het publiek gezien als een wereldwonder in grootformaat printtechnologie. Daar zijn we heel trots op. Wij hebben ons innovatieve vermogen, onze creativiteit, ons vakmanschap en ons pragmatisme maximaal kunnen inzetten bij de realisatie van dit geweldige kunstproject. 

Visuele akoustische prints voor de Markthal Rotterdam - Visual Impact
Visueel project met wereldwijde bekendheid
Visuele akoustische prints voor de Markthal Rotterdam - Visual Impact
Het grootste kunstwerk ter wereld

Hoe we het voor elkaar kregen

Ruim een jaar voor de start van de uiteindelijke productie is Visual Impact bij het ontwikkelingsproces betrokken. Daarbij hebben we de toen nog relatief onbekende sublimatietechniek geïntroduceerd. Deze printmethode was nog nooit op een dergelijke schaal en toepassing was ingezet, maar waar wij het volste vertrouwen in hadden vanwege de combinatie van visuele kwaliteit en functionele eigenschappen. Wij zetten deze printtechniek ook al jaren in voor high-end fotopanelen en kunstreproducties voor fotografen en musea. Ons HD Metal Acoustic voldeed aan alle technische en esthetische eisen.

De uitdaging was enorm: 4.500 unieke beprinte gevelpanelen van 1,5 bij 1,5 meter, aangevuld met 7 andere formaten, moesten in de juiste volgorde op het juiste moment worden aangeleverd. Hierna werden ze volgens een slim plan gemonteerd.


Kenmerken

Kers op de taart: drie prestigieuze awards

Voor ons aandeel in het realiseren van het schitterende plafond en de wanden van de Markthal ontvingen wij twee prestigieuze Fespa Awards, een internationale prijs voor sign- en printbedrijven. Ook ontvingen we de Sign+ award en de publieksprijs. Architectural signage in de overtreffende trap was één van de lovende commentaren van de vakjury.


Robert Jan van Doorn - office master - Visual Impact
Hans Helfensteijn - print master - Visual Impact
Peter Zijp - print master - Visual Impact
Thijs Sepers - product development - Visual Impact
Robert America - print master - Visual Impact
Thijs Sepers - product development - Visual Impact
Robert America - print master - Visual Impact

BetrokkenGetalenteerdOplossend